lördag 21 november 2009

Det finns inget vackrare än persisk poesi

Simin Behbehani föddes 1927 i Tehran, Iran och är en av de förnämsta inom den morderna persiska poesins sällskap, och en storslagen favorit på min lista. Detta är bara ett litet exempel på hur hon målar med orden. Det försvinner mycket väsentligt i översättningen, vilket är synd, men vackert är det iallafall.
Från "Ett regn av kyssar"

Jag är inget ensamt rosenblad som nöjs med daggen av en enda kyss,
nej, ge mig hellre ett regn, ty jag är en rosengård, i natt.


En eld, nej en kvinna hetare än eld är jag, min vän,
inte bara till formen men också till innebörden en kvinna, i natt.


Min silverne kropps bägare är fylld av kärlekens vin:
ta dig i akt för det vinet, ty jag är en mannens överman, i natt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar