fredag 22 januari 2010

Vinter, lika med höga krav på sommarformen...

Beach 2010 eller 2020? Ja, jag hoppas iallafall på Malmön eller möjligen krillan 2010, sedan spar jag nog på idrottsformen. Börjar ju bli (*host) vuxen?! Och borde kanske även bli något mer realistisk.
För just nu matdagbok, som jag sedan ska skicka till min kära vän Caroline Enberg som är legitimerad dietist. Ska bli intressant att få höra hennes dom. Har en väldigt underlig relation till mat och efter att ha varit så mycket sjuk, så är det på tiden för en förändring.

All typ av träning har gått väldigt i vågor under några år, speciellt senaste månaderna. Men det är ett annat kapitel.
Hur som helst så knåpar jag på "Beach 2010" och bygger lite på självförtroendet och hoppet.
Har bestämt mig för att sluta planera sönder träningen. Jag har läst så mycket om träning och näringslära under alla år, artiklar, böcker, på nätet och med för mycket regler och förmaningar i huvudet så blir det ibland bara stopp.
 Det kommer nya dieter och träningsformer precis hela tiden. Och mitt i allt detta virrvarr så är det också mycket motsägelser.
Exempel på förmaningar;
  • promenera på morgonen innan frukost, för då bränner du som bäst
  • drick kaffe innan du tar morgonprommenaden för koffein sätter igång förbränningen
  • ät lite protein innan morgonpromenaden annars riskerar du att förbränna muskler
  • ät lite kolhydrater för musklerna måste ha energi
  • drick hela tiden vatten under träning annars riskerar du att torka ut  
  • men drick inte för mycket för då blir du full i magen och trött
  • ät bara proteiner på morgonen
  • ät långsamma kolhydrater på morgonen
  • ät inte kolhydrater på kvällen
  • ät inte frukt på kvällen
Listan kan göras ännu längre, men poängen når nog fram. För mycket regler och motsägelsefulla förmaningar gör iallafall jag tappar lusten helt ibland. Så min nya regel nu är; INGA regler! Japp, Tyler Durden i Fight club! Nejdå, men inte FÖR många regler. Huvudsaken är ju att man verkigen rör på sig.
Jag menar inte att man inte ska tänka på vad man äter och hur man tränar, utan att man ska sålla bland alla råd och tips från alla håll.
Skillnaden i marginalerna är så ofantligt små omman dricker en kopp kaffe innan promenaden eller inte, det är mycket möjligt att det kan spela en liten roll för en som tävlar och måste nå en viktklass upp eller ner. Det kan jag inte svara på.
Oj, vad mycket jag tyckte här idag.
Vad skulle jag komma fram till nu då?
Jo; - Röra på sig och äta där efter, äta och röra sig därefter. Kom ihåg att ni hörde det här av mig ;)


Ojojoj, nu får vi se hur mycket av detta jag får äta upp i sommar, om jag inte lyckas

Så mycket vet jag och så mina vänner, jag vill inte vara vad som anses vara smal. Jag har kurvor och det vill jag och tänker alltid ha. Jag väger hellre lite för mycket, än alldeles för lite. Med all respekt för dem som faktiskt inte kan gå upp i vikt.

Need I say more?

6 kommentarer:

  1. hehe jag är en ganska snäll dietist ändå ;)

    Hellre kurvig och skön än vass som ett törn...

    SvaraRadera
  2. BRA!!! Du har kommit till en alldeles strålande slutstas när det gäller maten tycker jag. Man får bara huvudvärk av att försöka sålla i djungeln av dieter. Sunt förnuft funkar långt.:) Kram gumman /Neta

    SvaraRadera
  3. Caroline: Du är en väldigt snäll dietist, men en liten dom är det inget konstigt i, om det blir så, med tanke på mina konstiga matvanor.
    Mycket bra uttryck :D
    Kram söta Carro

    Neta: Ja, visst får man. Sunt förnuft "is the sh.t" ;) Puss

    SvaraRadera
  4. Keep up the good work hun ;)

    Skot om dig
    /James

    SvaraRadera
  5. Låter som en bra plan tycker jag. Önskar jag tog mig i kragen och rörde på mig. Känns som om jag mest går till och från tåget och sedan så sitter jag still däremellan.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag förstår att det blir så när man jobbar så mycket och har barn och hus.

    SvaraRadera